Jeu satirique réalisé par les Italiens du collectif Molle Industria (voir ici les liens vers tous leurs jeux engagés et gratuits), « Mc VidéoGame» prouvera à qui veut que le jeu vidéo peut aussi avoir une utilité politique et sociale.
« Depuis des dizaines dannées, notre entreprise a été vivement critiquée pour son impact négatif sur la société et lenvironnement. Il y a dinévitables dommages collatéraux liés à notre secteur d’activité : destruction de forêts, désertification, précarisation des salariés, intoxications alimentaires, etc Nier ces faits effectivement fondés serait impossible, aussi nous avons décidé de créer un jeu en ligne pour expliquer aux jeunes que tout ceci nest que le prix à payer pour conserver notre mode de fonctionnement. Nous continuerons dans cette voie avec la même détermination. Rejoignez-nous et amusons-nous ensemble ! «
La rédaction de Tecknikart l’appelle le jeu contre la Mac Domination (cf ici).
A jouer sans modération et à diffuser largement :
http://www.mcvideogame.com/game-fra.html
Cité par libération à
http://www.liberation.fr/vous/216445.FR.php .
Voir aussi sur le même sujet dans libé :
http://www.liberation.fr/vous/216445.FR.php
Et en plus vous pouvez le télécharger ou l’installer sur votre site.
Pour cela allez à
http://www.mcvideogame.com/downloads-fra.html
Et alors, est ce qu’un roman comme Romanesque 2.0 (cf http://romanesque.fr ) peut avoir une utilité sociale ?
N’hésitez pas à enregistrer un commentaire sur ce blog.
Et pour en savoir plus sur Molleindustria :
INTRO
We can no longer consider videogaming as a marginal element of our everyday lives. In recent years, the turnover of the videogame industry has exceeded that of cinema, and there are a growing number of adult and female players. There are more frequent overlaps with other media: there are videogames for advertisements (advergames), for educational purposes and for electoral propaganda.
How did videogames become such a central element of the mediascape?
During the second half of the nineties, major entertainment corporations extended their activities in this sector and extinguished or absorbed small producers. Now videogames are an integral part of the global cultural industry, and they are in a strategic position in the ongoing processes of media convergence. These developments inhibit the political and artistic emancipation of this medium: every code line is written for the profit of a big corporation.
One solution: Gamevolution!
We believe that the explosive slogan that spread quickly after the Anti-WTO demostrations in Seattle, « Don’t hate the media, become the media, » applies to this medium. We can free videogames from the « dictatorship of entertainment », using them instead to describe pressing social needs, and to express our feelings or ideas just as we do in other forms of art. But if we want to express an alternative to dominant forms of gameplay we must rethink game genres, styles and languages. The ideology of a game resides in its rules, in its invisible mechanics, and not only in its narrative parts. That’s why a global renewal of this medium will be anything but easy.
Who we are ?
Molleindustria is an italian team of artists, designers and programmers that aims at starting a serious discussion about social and political implications of videogames. This will involve media activists, net-artists, habitual players and critics and detractors of videogames. We chose to start with online gaming in order to sidestep mainstream distribution channels and to overcome our lack of means. Using simple but sharp games we hope to give a starting point for a new generation of critical game developers and, above all, to experiment with practices that can be easily emulated and virally diffused. 31 03 04